В українській народній вишивці відомо понад 100 технік вишивання.
За способом виконання всі вишивальні шви поділяють на «глухі» і «прозорі».
Глухі техніки вишивання у свою чергу поділяють на поверхнево-нашивні лічильні й поверхнево-нашивні вільні, а прозорі техніки вишивання — на прозорі лічильні й прорізні вільні.

Глуха вишивка (поверхнево-нашивна лічильна і поверхнево-нашивна вільна) — вишивка, яку виконують на суцільній поверхні тканини, не висмикуючи чи не вирізуючи її ниток.
Поверхнево-нашивні лічильні техніки становлять основну частину української народної вишивки.
Назва поверхнево-нашивних лічильних і вільних технік вишивання пояснює спосіб їх виконання.
Поверхнево-нашивні лічильні техніки виконують на поверхні тканини, рахуючи нитки. До поверхнево-нашивних лічильних технік вишивання належать: лічильна гладь (пряма, коса, качалочки), занизування, низь, штапівка» верхоплут, ретязь, хрестик, солов’їні вічка, зерновий вивід, курячий брід та інші (мал. 67).

Мал. 67. Поверхнево-нашивні лічильні техніки вишивання гладдю
Поверхнево-нашивні вільні техніки не потребують точного рахунку ниток, їх вишивають на поверхні тканини за вільним, наперед нанесеним контуром візерунка. До поверхнево-нашивних вільних технік вишивання належать: гладь (художня, декоративна, біла та ін.) (мал. 68), рушникові шви, «курячі шкірки» та ін.

Мал. 68. Поверхнево-нашивні вільні техніки вишивання
Прозора вишивка (ажурна) — це вишивка, яку виконують на основі прорідження або прорізання тканини. До прозорих швів належать прозоро-лічильні, прорізні вільні та ін.

Мал. 69. Мережки

Мал. 70. Прорізна гладь
Прорізні вільні (прорізна гладь) техніки виконують на місцях прорізей вільної форми, з’єднаних бридами (перемичками), павуками, ажурною сіткою (мал. 70).
Для вишивки в техніці прорізної гладі добирають візерунки переважно за вільним контуром. Основні лінії прорізної гладі обшивають щільною качалочковою гладдю або петельним швом, після чого тканину всередині цих швів вирізають. На місцях вирізаної тканини можуть прокладатися бриди, павучки, ажурні сітки.
За зовнішнім виглядом з лицьового і виворітного боків усі техніки вишивання поділяють на однобічні і двобічні.
Прозоро-лічильні техніки вишивання виконують на місці висмикнутих із тканини ниток. До цієї групи вишивок належать різні види мережок (мал. 69)
Однобічні техніки вишивання утворюють візерунок лише з лицьового боку виробу (хрестик, назад голку, колодки (гобеленний шов), курячий брід, полтавська гладь тощо), а з виворітного — лише окремі стібки й переходи
ниток (мал. 71, а).
Двобічні техніки вишивання утворюють візерунок вишивки, однаковий з лицьового і виворітного боків (качалочки, кривулька, верхоплут, пряма гладь (лиштва), штапівка, солов’їні вічка, двобічна гладь, прорізна гладь тощо) (мал.. 71, б).

Мал. 71. Вигляд вишивки з лицьового і виворітного боків: а — вишивка хрестиком; б — вишивка «пряма гладь»
Характерною особливістю української народної вишивки є поєднання різноманітних технік вишивання (деколи одночасно 5 —12), які гармонійно доповнюють одна одну, утворюючи напрочуд красиві композиції.
Відомими центрами народної вишивки в Україні є села Клембівка на Вінниччині, Григорівка на Київщині, Решетилівка на Полтавщині, Качанівка і Дігтярі на Чернігівщині, Глинки і Кути на Івано-Франківщині та ін. Майстерні є в містах: Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Гайсині, Пирятині, Охтирці, Вижниці, Косові та ін.
Нині постійно зростає кількість талановитих майстрів, які є авторами нових відкриттів і напрямів розвитку мистецтва вишивки. Джерелом творчої обдарованості митців є глибинна обізнаність і повага до традицій рідної та світової культури, витончене відчуття краси природи. Відома зірка української естради Анжеліка Рудницька є автором оригінальної тематики й техніки вишивки (мал. 72).

Мал. 72. Вишивки Анжеліки Рудницької
Ручна вишивка — копітка робота, що потребує певних знань і неабиякого бажання займатися цим рукоділлям. Оволодівши потрібними знаннями й уміннями, ти створюватимеш неповторну красу, яка наповнить навколишнє життя затишком, любов’ю і гарним настроєм.
Чи знаєш ти
З початку XX ст. українські вишивки на міжнародних конкурсах у Європі (у Берліні, Парижі, Лейпцигу) отримують золоті медалі, гран-прі. Рівних їм немає в цілому світі. Концентрація праці, кількості швів високої складності часом викликали сумнів у журі: чи ручна це робота? Навіть були випадки, коли конкурсна комісія обурювалася: як посміли надати машинну вишивку? Людські очі й руки, мовляв, не здатні такого виконати. Але коли майстриня сідала, брала голку й починала те все відтворювати на полотні, — була злива вибачень, і, звісно, найвища відзнака.

Взірець високоякісної української вишивки
А чому такий блог як і в мене, ніби інших тем немає???
ВідповістиВидалитиКожен вибирає те, що йому до душі.
ВидалитиЯ люблю вишивати, через те і зробила про це блог і власне сам проект.
Чи подобається тобі стиль вишивки що характерний для нашого регіону?
ВідповістиВидалитиВін є досить непоганим)
Видалити