Важливу роль у побудові композиції вишивки відіграє колорит — гармонійне поєднання кольорів і відтінків, що підпорядковані основному кольору. Колорит може бути світлим і темним, яскравим і тьмяним, холодним і теплим тощо.
Усі кольори поділяють на ахроматичні й хроматичні.
Ахроматичні* кольори — це безбарвні кольори, до яких належать білий, чорний і всі відтінки сірого кольору. Хроматичні кольори — це спектр різноманітних кольорів і відтінків, які можна утворити, змішуючи три основні кольори: червоний, жовтий і синій.
Вдалою демонстрацією спектра хроматичних кольорів є природне явище веселки, у якій виокремлюють сім кольорів: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий (мал. 48).

Мал. 48. Види кольорів
Перехід між кольорами веселки поступовий і неперервний, тобто існує безліч різноманітних кольорів і відтінків. Наприклад, жовтий колір поступово переходить у зелений: від різних відтінків жовтого, жовто-зеленого — до різних відтінків зелено-жовтого і зеленого.
* У перекладі з грецької «а» — заперечна частка, «chrome» — колір.
У мистецтві вишивки поширені однокольорові вишивки, тобто монохромні (від грецького монос — один), основою яких є один колір та його відтінки, і багатоколірні вишивки, тобто поліхромні (від грецького полі — багато) (мал. 49).

Мал. 49. Монохромна і поліхромна вишивки Кольори розрізняють за:
• властивостями — тон, насиченість, світлість (ясність);
• характером поєднання кольорів — споріднені, споріднено-контрастні, контрастні.

Властивості кольору. Усі кольори розрізняють за такими властивостями: тоном, насиченістю і ясністю.
Тон* кольору — властивість, яка визначає наявність основного кольору в інших.
Відтінки основного кольору мають самостійні назви, наприклад, відтінки червоного кольору: «рожевий», «вишневий», «пурпуровий», «бордовий» та ін. (мал. 50).

Мал. 50. Відтінки червоного кольору
Насиченість (яскравість) кольору — властивість, що визначає ступінь виразності певного кольору, яка змінюється залежно від наявності в ньому сірого кольору (мал. 51). Еталоном насиченості вважають колір спектра.

Мал. 51. Ступінь насиченості синього кольору
Властивість насиченості тону кольорів визначають поняттями: «яскравий», «тьмяний», «приглушений», «м’який» тощо.
· Тон і відтінок — синоніми.
Світлість (ясність) кольору — це властивість, що визначає ступінь близькості будь-якого кольору до білого або чорного кольору (світліший, темніший). Наприклад, такі кольори, як темно-зелений, зелений, салатний — різні за ясністю. Світлі кольори утворюють у результаті змішування кольорів з білим кольором, а темні кольори — із чорним (мал. 52).

Мал. 52. Ступінь ясності зеленого кольору
Поєднання кольорів. Для добору вдалого поєднання кольорів використовують різні види кольорових кіл. У 5 класі ти вже ознайомилася з одним таким колом, тепер уважно розглянь більш складне коло, яке є замкненою стрічкою спектра кольорів (мал. 53).

Мал. 53. Коло кольорів
На кінцях діаметра, що поділяє коло на 4 рівні частини, розташовані чотири чисті кольори — червоний, жовтий, зелений, синій (мал. 54). «Чистий» колір — це колір, у якому немає домішку відтінків інших кольорів спектра. Наприклад, червоний колір, у якому немає ні жовтого, ні синього, ні зеленого відтінків.
За характером гармонійного поєднання кольори поділяють на такі групи: споріднені, споріднено-контрастні, контрастні.
Будь-які три кольори або їхні відтінки, які розташовані один біля одного на кольоровому колі, називають спорідненими кольорами (мал. 55).
На кольоровому колі таких трійок кольорів —12 варіантів.
Спорідненими кольорами також вважаються проміжні кольори, що розташовані між чистими на кольоровому колі.
Вони складають 4 групи: жовто-червоні, червоно-сині, синьо-зелені та зелено-жовті.
Гармонійне поєднання споріднених кольорів пояснюється домішками в них однакових чистих кольорів.
Споріднено-контрастні кольори на кольоровому колі розташовані на кінцях хорд, тобто ліній, паралельних діаметрам. Кожен із них містить один загальний колір і по одному іншому основному кольору. Наприклад, оранжевий і фіолетовий кольори поєднані між собою загальним червоним кольором, але в оранжевому є ще жовтий колір, а у фіолетовому — синій (мал. 56).

Мал. 54. Чисті кольори

Мал. 55. Приклад трійки споріднених кольорів

Мал. 56. Приклад споріднено - контрасти их кольорів
Гармонійне поєднання споріднено-контрастних кольорів — це найбільш розповсюджений і найбагатший вид колористичних можливостей. Їх поєднання значно збагачується, якщо додати між ними ахроматичний колір.
Контрастні кольори — діаметрально протилежні кольори на кольоровому колі (мал. 57). Ці кольори найбільше відрізняються один від одного (жовтий і фіолетовий, блакитний і червоний, синій і оранжевий тощо). Наприклад, жовто-зелений колір контрастний фіолетовому, бо «батьки» жовтого-зеленого кольору — зелений і жовтий колір, а фіолетового — синій і червоний.
Вважається, що чим більше кольори відрізняються один від одного за тоном, насиченістю і ясністю, тим менше вони гармонують один з одним. Проте контрастні кольори добре узгоджуються між собою за допомогою використання між ними проміжних або ахроматичних кольорів (табл. 3).
Таблиця З

Мал. 57. Приклад контрастних кольорів

У багатоколірних вишивках зазвичай переважає один або два основні кольори. Інші кольори лише доповнюють кольорову гаму, підкреслюють основний колір. Тому спочатку визначають основний колір, а потім добирають інші.
В одній частині кольорового кола розташовані холодні кольори (синій, голубий, фіолетовий), в іншій — теплі (червоний, жовтий, помаранчевий) (див. мал. 53, с. 90). У межах кожного кольору є більш теплі й більш холодні відтінки. Наприклад, зелений колір може бути теплим, якщо в ньому домінують відтінки жовтого, або холодним, якщо в ньому домінують відтінки синього. Так само червоний колір із жовтим відтінком більш теплий, а із синім — більш холодний.
Світлі відтінки одного кольору розташовані з внутрішньої сторони кольорового кола, а темні — зовні.
Багатство колориту не в строкатості, а в різноманітності відтінків і переходів кольорів. Художня вишивка, виконана в теплій і холодній кольоровій гамі, має своєрідно гарний вигляд (мал. 58).

Мал. 58. Вишивки, виконані в теплій і холодній кольорових гамах
Колір має загадкову і могутню силу. Наблизитися до її розгадки можливо лише за умови серйозного вивчення питань щодо гармонійного поєднання кольорів у процесі проектування і виготовлення виробів із вишивкою.
Поняття про світлотінь у вишивці дає можливість відобразити об’ємність предметів (ягід, фруктів, квітів, пташок тощо). На предмет об’ємної форми проміння світла падають під різним кутом і, відбиваючись, створюють різні кольорові відтінки. Кожний предмет має освітлену й тіньову частину, що дає можливість бачити його об’ємним. В освітленій частині предмета колір має світліший тон, а в затемнених місцях — темніший.

Ефект світлотіні й об’ємності у вишивці
Запам’ятай
• Один і той самий орнамент помітно змінює вигляд відповідно до дібраних кольорів вишивальних ниток і тканини основи.


• Один і той самий колір може здаватися більш теплим чи холодним, світлим чи темним, яскравим чи тьмяним залежно від сусіднього кольору. Ця властивість дає змогу передати об’єм і рельєфність деталей вишивки, наблизити або виокремити одні частини візерунка та віддалити на задній план інші.

Ступінь виразності кольору залежно від поєднання з іншими
• На світлому фоні краще виділяються темні тони, а світлі ніби губляться. На темному фоні — навпаки.

Вишивка на світлому і темному тлі
• Предмети вишивки на першому плані повинні мати більш чіткий контур, яскравіший колір.
• Віддалені предмети вишивають приглушеними кольорами, щоб вони не впадали різко в очі, а тільки вигідно відтіняли предмети переднього плану.
• Тканина основи, на якій виконана вишивка, не повинна бути яскравішою, ніж сама вишивка.

Веселка — надзвичайно красиве явище природи. Образ веселки в українській і світовій міфології займає визначне місце. Існує багато дивовижних легенд, казок, загадок, повір'їв про веселку.
Є легенда, що веселка — це шлях до неба, велетенський міст, яким сходять на землю янголи. Про це свідчить і її друга назва «райдуга» — райська дуга. За біблійною легендою, веселка — це знак угоди між Богом і людьми. Після потопу Бог пообіцяв праведному Ною, який урятувався з родиною, що більше ніколи не насилатиме на землю такої страшної нищівної зливи. На згадку про це Він створив веселку.
Уперше безперервну спектральну смугу на сім кольорів розбив Ісаак Ньютон у XVII ст. Це розбиття умовне і багато в чому випадкове. Вважають, що Ньютон перебував під впливом європейської нумерології і ґрунтувався на аналогії із сімома нотами в октаві та сімома планетами Сонячної системи, які були відомі на той час.
Також Ньотон довів:
• білий колір складається з усіх кольорів;
• відсутність світла веде до відсутності кольору;
• чорний — це повна відсутність кольору.
Немає коментарів:
Дописати коментар